top of page

שלבים חשובים שתעברו בהקמת העסק

לפתוח עסק זה מערבולת של רגשות

זה התרגשות והתלהבות מטורפת

לצד פחדים, לבטים, וחוסר וודאות

ובמקום שלי כמעצבת פנים עם הניסיון שצברתי

נוכחתי לראות שעיצוב לבדו לא מביא לתוצאות אופטימליות

ורק שמשלבים איפיון, חקר שוק ומיתוג עם העיצוב

מקבלים מעטפת שלמה שלוקחת את העסק לרמה אחרת לגמריי

אז מה הם השלבים החשובים שהעסק צריך לעבור?

1. איפיון העסק, חקר שוק, אסטרטגיה עסקית- לפני הכל ואולי השלב הכי עמוק, קשוח ומאתגר זה האיפיון של העסק.

שאלות עמוקות שבאות למקד ולפקס אותך על מהות העסק שעתיד להיפתח. עלינו להכיר את השוק שאנחנו מנסים לחדור אליו עם המוצר שלנו. מי המתחרים שלנו, מה הייחודיות שלנו למולם, מה הנתח שוק שלהם ואיפה אני רוצה למקם את עצמי בסקאלה...וזה רק טיפה מהשאלות שמטרתם לחדד את המשך התהליך בבניית העסק. אם אתם שואלים את עצמכם למה זה מעניין אותי? אז הינה התשובה :) עיצוב פנים נכון מושתת על הבנת הצרכים של הלקוח, אבל לא רק, בעסק אני בוחנת את הכוחות בשוק, מתחרים וקולגות שלכם, ועם ההבנה שלי על הייחודיות שלכם, אני מתאימה את הקונספט העיצובי לעסק שלכם. ככה שכל בחירה שתעשה תהיה בעלת משמעות עסקית מנצחת, שתבדל אתכם בנוף, ותעיף אתכם גבוה מעל כולם! 2. בחירת הנכס המתאים- לבחירת הנכס משמעות מאוד קריטית ( כמו כל החלטה בתהליך הזה ). היא מתאפיינת בשתי אפשרויות כלליות. אפשרות א' לוקיישן צידי\ פחות אטרקטיבי חסרון: חשיפה נמוכה לקהל מהרחוב יתרון: שכירות נמוכה אפשרות ב' פריים לוקיישן חסרון: שכירות גבוהה יתרון: חשיפה גבוהה ללקוחות מהרחוב כל בחירה מעוגנת כחלק מהאיפיון והיכולות של העסק. אם לדוגמא נלך על אפשרות א' אז כמתכננת אני אדאג להציג את העסק בצורה יותר בולטת כדי למשוך אנשים, לסקרן אותם לעשות את הצעד וחצי הנוספים כדי להיכנס לעסק שלכם ולרכוש ממנו. אבל לוקיישן זה לא הדבר הכי חשוב. אלא בחינה של הנכס עצמו אם זה מבחינת התכנון ואם זה מבחינת תשתיות. לכן ההמלצה שלי היא תמיד להביא אתכם לסיור נכסים את המעצבת כך שהיא תוכל לתת את החוות דעת המקצועית שלה ולעזור לכם לסגור את הנכס שנכון לכם! לפעמים הלוקיישן הוא מושלם אבל הנכס ידרוש מכם הוצאות כבדות על תשתיות.

סיפור אמיתי שקרה לי עם לקוח.

קיבלתי לתכנן חנות שהיה בה גלריה, ביקשתי לקבל אישור קונסטרוקטור לפני שאני מתכננת משהו על התוספת בנייה הזאת. לבעל הנכס לא היה אישור, ובעל העסק! היה צריך להביא קונסטרוקטור שיבצע בדיקה. הקונסטרוקטור העביר ממצאים שחובה לבצע חיזוקים ובעל העסק נאלץ לשלם הרבה כסף מכיסו ושלא נדבר על השבועיים עיכוב בזמנים. ( בעלת הנכס הסכימה אחרי משא ומתן לשלם רק על חצי מההוצאות...באסה ). אם הוא היה מראה לי את הנכס לפני שהוא סגר מולה על חוזה, הייתי מעלה בפניו לבקש מבעלת הנכס אישור לגלריה ולהוסיף לחוזה שבמקרה ויהיה מצב שצריך לבצע חיזוקים כאלה ואחרים בגלריה מלוא ההוצאות יהיו עליה. ויכול להיות שעצם זה שהייתי מעלה בפניו את הסוגיה על הגלריה, הוא לא היה נכנס לנכס הזה בכלל... ויש לי עוד המון סיפורים אבל צריך להמשיך לנקודה הבאה :)

3. מיתוג במקביל לעיצוב העסק- לאחר שעברנו את השלבים הראשונים שהם הבסיס לתהליך אנחנו מגיעים לשלבים הכיפיים של היצירה, של דיבור על חלומות והשראות, על תחושות ורגשות, על חוויות. כי בסוף עיצוב זה מסע שאנחנו רוצים להעביר את הלקוח שלנו בין אם זה מוצר שאנחנו הולכים למכור לו, לבין אם זה מנת אוכל שאנחנו רוצים להאכיל אותו ואפילו בחווית עובד בחלל עבודה. הכל מדבר על חוויות.

והדרך הנכונה היא במעטפת 360 שכל שנייה ודקה שהוא נמצא אצלכם הוא יקלוט עוד ועוד מסרים חזותיים ותחושתיים.


מה זה מעטפת 360? בחירת חומרים שמדברת את השפה של המותג, באמצעות מצבי תאורה , באמצעות מהלך מכירה שאנחנו רוצים להעביר את הלקוח, באמצעות גרפיקה ומיתוג ועוד... ככה שה-כ-ל ידבר אתכם ויעבור לקהל שלכם בצורה ברורה ומובנת, כדי שבתת מודע ידעו שאתם שווים כל שקל שהם יוציאו אצלכם.

אתם הפתרון עבורם ואין להם מה להסתכל ימינה ושמאלה.

4. אחרון חביב, שיפוץ ופתיחה-

אז אנחנו לקראת הסוף, אבל זה השלב שלרוב לוקח הכי הרבה זמן. השלב שבו הכל מתנקז לכדי ביצוע. ומצטרפים "לחגיגה" הרבה בעלי מקצוע וספקים שתפקידם להוציא לפועל את התוכניות של המעצבת. וזה גם המקום שלי להגיד לכם כבר עכשיו, הזול עולה ביוקר! חפשו להקיף אתכם בצוות מקצועי ואמין שיעשה הכל למען ההצלחה שלכם, שיהיה אנושי ונעים. תחסכו מעצמכם כאב ראש וקחו לכם מנהל פרויקט שיהיה אחראי על ניהול הזמנים והאספקות, על תיאומים ובקרה על התקציב. כל ההמלצות שרשמתי לכם, הם מתוך ניסיון של לקוחות שהחליטו שלא להקשיב והצטערו על כך. זכרו, בשביל עסק מצליח צריך "צבא" של תומכים! וזה בדיוק המקום לבחור נכון.


לקראת הפתיחה תצטרכו לטפל בהוצאת רישיון עסק ( למי שצריך) ותכנון של הפתיחה הגדולה. ליצור באז בפרסומים, במדיות השונות, בדפוס ודיגיטלי. ולחגוג מסע של הצלחה! מקווה שהמאמר הזה עשה לך קצת סדר בתהליך, אם יש לך שאלות אני זמינה בפרטי במייל חוזר או בנייד.


שלכם,

ענת שפט בעלים של סטודיו SHEFET לעיצוב פנים מסחרי.



Comments


bottom of page